- Odwiedziny: 761660
- Do końca roku: 244 dni
- Do wakacji: 51 dni
Szkoła Podstawowa im. Zofii Grzybowskiej w Straszowie
-
Statystyki
JĘZYK OBCY NIE JEST DLA MNIE OBCY
Innowacja organizacyjna „Język obcy nie jest nam obcy”
ZAŁOŻENIA INNOWACJI
- Innowacja „Język obcy nie jest nam obcy” skierowana jest do chętnych uczniów kl. IV-VIII, chcących nabyć i rozwijać umiejętności porozumiewania się w trzech językach obcych.
- Uczeń, w porozumieniu z rodzicem, może wybrać do nauki jeden z trzech proponowanych języków: język rosyjski, język niemiecki, język francuski.
- Wybrany język może być kontynuowany jako drugi obowiązkowy język obcy realizowany w ramach podstawy programowej.
- Nauka języków odbywa się w formie zajęć dodatkowych - 2 godz. w tygodniu finansowanych ze środków organu prowadzącego szkołę, ocenianych zgodnie z WO i ocenianiem przedmiotowym oraz jako zajęcia dodatkowe liczy się do średniej rocznej i nauczany język wyodrębniony zostaje na świadectwie szkolnym promocyjnym i świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.
- Nauka wybranego języka obcego będzie kontynuowana do kl. VIII.
CELE INNOWACJI
- Zaproponowanie uczniom chętnym z klas IV-VIII poznanie dodatkowego, poza podstawą programową, języka obcego na poziomie co najmniej podstawowym.
- Zapoznanie uczniów zainteresowanych rozwijaniem umiejętności językowych z podstawowymi zagadnieniami kulturowymi narodów posługujących się poznawanym językiem obcym.
- Wykorzystanie nabytych już w I etapie edukacyjnym, poprzez naukę języka angielskiego jako języka podstawowego obcego, umiejętności do nauki drugiego języka obcego jako dodatkowego.
- Zburzenie bariery językowej w porozumiewaniu się z mieszkańcami krajów sąsiednich, Europy, świata.
- Przygotowanie uczniów do funkcjonowania w zglobalizowanym świecie, zniwelowanie kompleksów dziecka wiejskiego, otwarcie na wyzwania współczesnego rynku pracy w ramach co najmniej UE.
- Rozbudzenie w uczniach zainteresowania nauką, w tym nauką języków obcych, dającą wymierne efekty i korzyści w życiu społecznym i gospodarczym oraz rozwijaniu mobilności na rynku pracy.
SPOSÓB REALIZACJI INNOWACJI
- Innowacja jest realizowana przez nauczycieli jęz. niemieckiego, francuskiego, rosyjskiego mających kwalifikacje do nauczania przedmiotu, co najmniej w szkole podstawowej, według autorskich programów przygotowanych przez w/w nauczycieli, pozytywnie zaopiniowanych przez radę pedagogiczną i wpisanych do szkolnego zestawu programów.
- Zajęcia z wybranego przez ucznia języka odbywają się dwa razy w tygodniu po 45 min., zgodnie z tygodniowym planem nauczania, w grupach nie liczniejszych niż 15 osób.
- Nauczyciele wdrażając innowację stosują metodę „otwartych drzwi”, co oznacza, że dziecko może zapoznać się z trzema wybranymi zajęciami i dołączyć do zajęć na początku I części roku szkolnego lub na początku drugiej części roku szkolnego, po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem sposobu indywidualnego uzupełnienia opracowanych wcześniej treści nauczania.
SPOSOBY OCENIANIA ZAJĘĆ JĘZYKOWYCH REALIZOWANYCH W RAMACH INNOWACJI
- Zajęcia językowe realizowane w ramach innowacji mają status przedmiotu dodatkowego.
- Ocenianie bieżące, półroczne i roczne odbywa się zgodnie z zasadami WO opisanego w statucie szkoły.
- Uczniowie po ukończeniu rocznej edukacji z wybranego języka otrzymują ocenę roczną na świadectwie promocyjnym lub świadectwie ukończenia szkoły podstawowej z zajęć dodatkowych.
- Oceny bieżące, półroczne i roczne z zajęć językowych zaliczane są do są średniej osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodnie z zapisami statutu szkoły.
Autor innowacji: mgr Małgorzata Pokora