Szkoła Podstawowa im. Zofii Grzybowskiej w Straszowie

JĘZYK OBCY NIE JEST DLA MNIE OBCY

Innowacja organizacyjna „Język obcy nie jest nam obcy

ZAŁOŻENIA INNOWACJI

  1. Innowacja „Język obcy nie jest nam obcy” skierowana jest do chętnych uczniów kl. IV-VIII, chcących nabyć i rozwijać umiejętności porozumiewania się w trzech językach obcych.
  2. Uczeń, w porozumieniu z rodzicem, może wybrać do nauki jeden z trzech proponowanych języków: język rosyjski, język niemiecki, język francuski.
  3. Wybrany język może być kontynuowany jako drugi obowiązkowy język obcy realizowany w ramach podstawy programowej.
  4. Nauka języków odbywa się w formie zajęć dodatkowych - 2 godz. w tygodniu finansowanych ze środków organu prowadzącego szkołę, ocenianych zgodnie z WO i ocenianiem przedmiotowym oraz  jako zajęcia dodatkowe liczy się do średniej rocznej i nauczany język wyodrębniony zostaje na świadectwie szkolnym promocyjnym i świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.
  5. Nauka wybranego języka obcego będzie kontynuowana do kl. VIII.

CELE INNOWACJI

  1. Zaproponowanie uczniom chętnym z klas IV-VIII poznanie dodatkowego, poza podstawą programową, języka obcego na poziomie co najmniej podstawowym.
  2. Zapoznanie uczniów zainteresowanych rozwijaniem umiejętności językowych z podstawowymi zagadnieniami kulturowymi narodów posługujących się poznawanym językiem obcym.
  3. Wykorzystanie nabytych już w I etapie edukacyjnym, poprzez naukę języka angielskiego jako języka podstawowego obcego, umiejętności do nauki drugiego języka obcego jako dodatkowego.
  4. Zburzenie bariery językowej w porozumiewaniu się z mieszkańcami krajów sąsiednich, Europy, świata.
  5. Przygotowanie uczniów do funkcjonowania w zglobalizowanym świecie, zniwelowanie kompleksów dziecka wiejskiego, otwarcie na wyzwania współczesnego rynku pracy w ramach co najmniej UE.
  6. Rozbudzenie w uczniach zainteresowania nauką, w tym nauką języków obcych, dającą wymierne efekty i korzyści w życiu społecznym i gospodarczym oraz rozwijaniu mobilności na rynku pracy.

SPOSÓB REALIZACJI INNOWACJI

  1. Innowacja jest realizowana przez nauczycieli jęz. niemieckiego, francuskiego, rosyjskiego mających kwalifikacje do nauczania przedmiotu, co najmniej w szkole podstawowej, według autorskich programów przygotowanych przez w/w nauczycieli, pozytywnie zaopiniowanych przez radę pedagogiczną i wpisanych do szkolnego zestawu programów.
  2. Zajęcia z wybranego przez ucznia języka odbywają się dwa razy w tygodniu po 45 min., zgodnie z tygodniowym planem nauczania, w grupach nie liczniejszych niż 15 osób.
  3. Nauczyciele wdrażając innowację stosują metodę „otwartych drzwi”, co oznacza, że dziecko może zapoznać się z trzema wybranymi zajęciami i dołączyć do zajęć na początku I części roku szkolnego lub na początku drugiej części roku szkolnego, po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem sposobu indywidualnego uzupełnienia opracowanych wcześniej treści nauczania.

 

SPOSOBY OCENIANIA  ZAJĘĆ JĘZYKOWYCH REALIZOWANYCH W RAMACH INNOWACJI

 

  1. Zajęcia językowe realizowane w ramach innowacji mają status przedmiotu dodatkowego.
  2. Ocenianie bieżące, półroczne i roczne odbywa się zgodnie z zasadami WO opisanego w statucie szkoły.
  3. Uczniowie po ukończeniu rocznej edukacji z wybranego języka otrzymują ocenę roczną na świadectwie promocyjnym lub świadectwie ukończenia szkoły podstawowej z zajęć dodatkowych.
  4. Oceny bieżące, półroczne i roczne z zajęć językowych zaliczane są do są średniej osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodnie z zapisami statutu szkoły.

                                                                                          Autor innowacji: mgr Małgorzata Pokora